Hälsoarbete för en bättre livsstil
7,5 hp
Kurskod: FV8752
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2018-05-21. Giltig från och med 2019-04-01. Ersätts av: FV8753 - Hälsoarbete för en bättre livsstil.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Folkhälsovetenskap (FHA)
Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
Huvudområde: Folkhälsovetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Health Work for a Better Lifestyle
Diarienummer: U2018-242-1020
Allmänna uppgifter
Kursen ges som fristående kurs. Studieform: Nätbaserad.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt kurs inom folkhälsovetenskap 7,5 hp eller motsvarande.
Syfte
Syftet är att studenten ska utveckla en förståelse för livsstilfrågor och hur hälsoarbete bedrivs i samhället samt att utveckla förmåga att reflektera över och diskutera om livsstilsintervention.
Innehåll
- Beskrivning av valt livsstilsområde utifrån ett forskningsperspektiv
- Kartläggning av valt livsstilsområde utifrån ett praktikerperspektiv
- Metodfördjupning passande för livsstilsintervention
- Reflektera över och diskutera om livsstilsintervention
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för ett valt livsstilsområde relaterat till relevant forskning (1)
- kunna redogöra för kopplingen mellan livsstil och livskvalité (2)
- kunna beskriva arbetsmetoder, aktörer och arenor för livsstilsinterventioner (3)
- kunna redogöra för teorier och modeller relaterade till beteende- och livsstilsförändring (4).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna kartlägga möjliga arenor för livsstilsinterventioner (5)
- kunna föreslå och planera åtgärder på grupp- eller individnivå (6).
Värderings- och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna reflektera över och diskutera om en tänkt livsstilsintervention (7)
- kunna reflektera över och diskutera etiska frågeställningar samt genusperspektiv i relation till livsstilsinterventioner (8).
Genomförande
Studierna bedrivs som en nätbaserad kurs. Kursen är upplagd i tre teman där delarna bygger på varandra och slutligen skapar en livsstilsintervention som studenten ska reflektera över och diskutera kring.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (1 hp) Bakgrund till livsstilsområde.
Aktivt deltagande i gruppdiskussioner. Lärandemål 1 och 2 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (1 hp) Kartläggning av livsstilsprojekt.
Aktivt deltagande i gruppdiskussioner. Lärandemål 3 och 5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (1 hp) Metodfördjupning om beteendeförändring.
Aktivt deltagande i gruppdiskussioner. Lärandemål 4 och 6 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 4 (4,5 hp) Reflektion över livsstilsintervention.
Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 7 och 8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på delprov 4.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för hälsovetenskap 2018-05-21. Giltig från och med 2019-04-01. Ersätts av: FV8753 - Hälsoarbete för en bättre livsstil.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Antonovsky, Aaron (1996), The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, Vol.11, No.1, 11-18. (8 s). http://heapro.oxfordjournals.org/content/11/1/11.full.pdf+html
-
Bauer, Georg; Davies, John Kenneth & Pelikan, Juergen (2006), The EUHPID Health Development Model for the classification of public health indicators. Health Promotion International, Vol. 21 No. 2 (p 153-159) (7 s). Anmärkning: Vetenskaplig artikel.
-
Bringsén, Åsa & Nilsson Lindström, Petra (2019), Hälsopromotion i teori och praktik - olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber (264 s).
-
Brülde, Bengt (2009), Teorier om livskvalitet. Lund : Studentlitteratur (191 s). Anmärkning: E-bok
-
Folkhälsomyndigheten (2020), Folkhälsan i Sverige, årsrapport 2020. Stockholm: Folkhälsomyndigheten http://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9fd952e9014642249164352cd5a3eb50/folkhalsans-utveckling-arsrapport-2020.pdf
-
Nutbeam, Don, Wise, Marilyn & Harris, Elizabeth (2010), Theory in a nutshell : a practical guide to health promotion theories. 3 upplagan. Sydney : McGraw-Hill (81 s).
Vetenskapliga artiklar i omfattningen ca 70 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare.